Lön och verksamhetsövergång

Hej.

Om min chef väljer att sälja sitt företag som är ett cafe, följer jag med i köpet då? Jag är ända anställda på stället, har en lönebidragsanställning. Jag & den nye chefen/ägaren har inte skrivit några papper. Han har inte fått sin F-skattsedel än pga hans revisor missat att skicka in några papper.

Arbetsförmedlingen vet inte riktigt vad som gäller.

Min stora fråga är, är den nye ägaren skyldig att betala ut min lön?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Enligt rättspraxis så omfattas arbetstagare med lönebidrag av Lag om anställningsskydd (1982:80) i lika hög grad som andra arbetstagare. Vid övergång av verksamhet eller del av sådan så följer de anställda med till förvärvaren. Det innebär att också de rättigheter och skyldigheter på grund av anställningsavtal, inklusive skyldigheten att betala din lön, och de anställningsförhållanden som gällde på caféet vid tidpunkten för överlåtelsen övergår till den nye arbetsgivaren (Lag om anställningsskydd 6 b § första stycket).

Med vänlig hälsning

Daniel NykvistRådgivare