Lön och semesterersättning efter avskedande

Jag och 2 kollegor blev avskedade p g a att vi startat en konkurrerande verksamhet. Vi har dock inte haft någon aktivitet i förstaget.

Vi har legat i tvist angående ej utbetalda löner och semesterersättningar men ej kunnat enas.

Nu har arbetsgivarens juridiska ombud skickat ett "hotbrev" där det framgår att om vi lämnar våra löneärende vidare till domstol så kommer en genstämmning från deras sida på 1 900 000kr för uteblivna inkomster p g a att vi startat företag.

Kan arbetsgivaren någonsin komma undan att betala ut lön och semesterersättning?

Hur ska man ställa sig till ett sådant "hotbrev"?

Är det lagligt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I 30 § semesterlagen regleras rätten till semesterersättning. Semestersättning ska betalas ut senast en månad efter anställningens upphörande. Enligt 30 § andra stycket får arbetsgivare ytterligare tid att utbetala semesterersättning i det fall det inte går att beräkna ersättningen inom en månad efter anställningens upphörande.

Beträffande lön finns det inte någon bestämmelse som reglerar detta, utan det regleras i anställningskontraktet. I det fall arbetsgivare vägrar betala ut slutlön utgör det ett avtalsbrott. Du kan vända dig till Kronofogdemyndigheten och ansöka om betalningsföreläggande. Kronofogden kommer sedan att skicka ett brev till din tidigare arbetsgivare som meddelar att du vill ha betalt, och denne kan då välja att betala dig eller bestrida skulden. Väljer din tidigare arbetsgivare att bestrida skulden underrättas du om detta och då får sedan ta ställning om du vill ta saken vidare till tingsrätt eller inte.

Angående brevet du mottagit kan det sägas att det utgör ett så kallat "varningsbrev". Det är lagligt att skicka sådana brev.

Skadestånd

Förutsatt att du blivit avskedad på felaktiga grunder har du rätt till skadestånd av arbetsgivaren. Detta måste dock göras inom den tidsram som anges i lagen. Skadestånd kan krävas inom fyra månader från det att du blivit avskedad. Du måste inom dessa fyra månader underrätta din arbetsgivare om att du tänker kräva skadestånd för avskedandet, 41 § LAS. Efter fyra månader passerat förloras rätten att väcka skadeståndstalan, 42 § LAS.

Tröskeln för att ha rätt att avskeda en anställd är hög. Avskedande får endast ske om arbetstagaren begått ett grovt kontraktsbrott eller grovt misskött sig, 18 § LAS. Eftersom jag inte är insatt i vilken form av verksamhet ni blev avskedade från och vilken form av verksamhet ert företag skulle bedriva, kan jag emellertid inte uttala mig ytterligare.

Har du några frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare