FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 22/12/2013

Lön och löneförhandling

Hej! Jag är provanställd till den 9/2-14 med en lön på 17500, går sedan över på en tillsvidare anställning med 19500. Har jag rätt att löneförhandla då det nya avtalet ska skrivas då jag gått miste om lönerevisionen som var? Och hur mycket kan jag "begära"?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Anställningsavtal formas ofta efter det kollektivavtal som din arbetsgivare är bunden av. Minimilöner regleras vanligtvis i kollektivavtalet mellan fackföreningen och arbetsgivaren men det är tillåtet att förhandla om en högre lön än vad avtalet stadgar. Hur förhandlingen ska gå till och hur mycket du kan begära är tyvärr frågor som du måste diskutera med din arbetsgivare.

Vänligen,

Emelie PiironenRådgivare