Lön och anställningsförmåner under uppsägningstiden

Hej! Jag har precis varslad om uppsägning från mitt arbete from. den sista juli I vanliga fall jobbar jag mellan 13-21 på vardagar men nu blir jag arbetsbefriad från och med idag. Har jag rätt att ändå få ut obersättning för de dagar som jag skulle ha jobbat under uppsägningsperioden?

Mvh

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga regleras i 12 § lagen om anställningsskydd (LAS) som säger att en arbetstagare som har blivit uppsagd har rätt att under uppsägningstiden behålla sin lön och andra anställningsförmåner även om arbetstagaren blir arbetsbefriad. Tanken bakom denna regel är att anställningen består även under anställningstiden och även om arbetsgivaren inte kan erbjuda något arbete så ska arbetstagaren fortfarande bli ersatt för det arbete som hade utförts. Eftersom du under uppsägningstiden skulle ha jobbat på sådana tider att OB-ersättning hade ingått så ska detta även räknas in under uppsägningstiden. Grundregeln är att anställningen ska löpa på precis som vanligt under uppsägningstiden och att ersättningen ska vara samma, oavsett om arbetstagaren utför arbetet eller inte.

Sammanfattningsvis har du rätt att även få OB-ersättning under din uppsägningstid, även om du har blivit arbetsbefriad.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Zorba HållstenRådgivare