Lojalitetsplikt även på Facebook?

Räknas det som illojalitet mot arbetsgivare om arbetstagaren skriver på Facebook att den söker juridisk/facklig hjälp och vill "knäppa sin chef på näsan"?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du väljer att vända dig till Lawline med din fråga.

Den så kallade lojalitetsplikten gäller alltid mellan arbetsgivaren och arbetstagaren så fort du är anställd. Enligt principen får arbetstagaren inte uttala sig på något sätt som kan skada arbetsgivaren. Bryter arbetstagaren mot sin lojalitetsplikt på sådant sätt att det kan skada företaget bryter personen också mot anställningsavtalet vilket kan en vara grund för uppsägning.

Att söka facklig hjälp på Facebook innebär vanligtvis inte i sig att man är illojal mot sin arbetsgivare. Däremot kan uttrycket "knäppa sin chef på näsan" på ett offentligt forum uppfattas som att man sätter sig emot arbetsgivaren. Det är överlag mer riskabelt att uttrycka sin missnöjdsamhet på offentliga medier då det lättare kan betraktas som illojalitet mot arbetsgivaren när det publiceras offentligt. Ett smidigare tillvägagångssätt kan vara att med hjälp av exempelvis en facklig representant ta upp sina åsikter direkt med sin arbetsgivare.

Hoppas du känner att du fått svar på din fråga, om inte får du gärna skriva i kommentarsfältet så kan jag försöka förklara ytterligare.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare