Livförsäkring vid dödsfall

Hejsan! Min mans (vi är gifta) mamma har gått bort. Hon har skrivit ett testamente där det står att min man ska ha hälften av alla hennes tillgångar och våra barn (vi har 2) ska dela på andra hälften. Huset och allt hon hade ska säljas och delas lika mellan min man och våra barn. Men hon har även en livförsäkring. Min man tror att han kommer att få hela beloppet själv. Men den ska väl också delas med barnen? Alltså 50% till min man och 25% till vardera barn vi har.

Tacksam för svar!

Mvh

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Det du funderar på regleras i försäkringsavtalslagen, och svaret är beroende på om din mans mamma har uppgett en förmånstagare till sin livförsäkring eller inte.

Har hon satt in en förmånstagare, exempelvis din son, så är den starka huvudregeln att försäkringsbeloppet går direkt till honom och inte ingår i den kvarlåtenskap som ska fördelas enligt testamentet (14 kap. 7 § Försäkringsavtalslagen).

Om hon inte har satt in någon förmånstagare så ingår emellertid beloppet i kvarlåtenskapen och ska fördelas i enlighet med testamentet, det vill säga hälften till din son och 25 procent var till barnen.

Jag hoppas att jag har besvarat din fråga, och har du några ytterligare funderingar så är du välkommen att höra av dig till oss igen!

Med vänliga hälsningar,

Josefin TjernellRådgivare