Lilla basbeloppsregeln

Hej

Om det vid en bodelning (efter dödsfall) framkommer att den efterlevande sambon inte har rätt till någon egendom på grund av att bostadsrätt med inventarier införskaffats av den avlidne, innan paret blev sambo och inget har anskaffats för gemensam användning. Kan den efterlevande sambon åberopa paragraf 18 i sambolagen och erhålla 2 basbelopp ur dödsboet trots ovanstående? (Den avlidne har en bröstarvinge)

Mvh/Björn

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

18 § sambolagen, den sk. "lilla basbeloppsregeln", är en bodelningsregel och kan inte åberopas för att få ut värde i annan egendom än samboegendom. Om det då följaktligen inte finns någon samboegendom vid bodelning kan den efterlevande sambon inte erhålla två basbelopp via regeln. Lilla basbeloppsregeln är tänkt som ett extra skydd för den efterlevande sambon om det inte finns mycket samboegendom i bodelningen. Denne ska då i vart fall få två basbelopp ur samboegendomen.

Den efterlevande sambon har bara rätt till minst två basbelopp ur samboegendom, inte annan egendom.

Jag hoppas du fått svar på din fråga!
Vänligen

Jonas TärnrothRådgivare