Lika rätt till den gemensamma bostaden

Hej! Varit sambo i 2 månader köpt hus där vi står på 50% var,jag har satt in 650.000kr min sambo 0kr.Inga avtal skrivna ännu.Vad händer om det tar slut imorgon? Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga!

När två personer stadigvarande bor tillsammans i ett äktenskapsliknande förhållande blir sambolagens bestämmelser tillämpliga. Ett samboförhållande anses upphöra när samborna flyttar isär, gifter sig eller när någon av samborna avlider. Om förhållandet upphör ska bodelning ske om någon av samborna begär detta inom ett år efter det att förhållandet upphörde. Bodelning sker på så sätt inte per automatik utan det krävs att någon av er begär detta för att så ska ske.

Om någon av er begär bodelningen är det endast er gemensamma bostad och det bohag som ni har förvärvat för er gemensamma användning som ingår i delningen. Eftersom att ni har förvärvat er bostad gemensamt och då ni båda står som ägare till bostaden råder det inga tvivel om att denna kommer ingå i bodelningen mellan er. Vid bodelningen ska era andelar i egendomen beräknas. Vid beräkningen ska ni från vad ni äger i egendomen avräkna så mycket att det täcker de skulder som ni hade när samboförhållandet upphörde. Du nämner nu att du har bidragit med 650 000 kronor vid förvärvet av er bostad. Detta är inte något som kommer att räknas av innan det att delning sker, utan det är endast de skulder som ni har som kommer att avräknas. Det som återstår, efter det att skuldavräkning skett, ska delas lika mellan er.

Om det med hänsyn till samboförhållandets längd, sambornas ekonomiska förhållanden och omständigheterna i övrigt framstår som oskäligt att en sambo ska överlämna egendom till den andra sambon kan den sambo som har mer egendom få behålla mer vid delningen. Eftersom att ni båda äger bostaden är detta inte något som kommer att ske vad gäller bostaden.

Om ni inte vill att bodelning ska ske eller om ni vill undanta viss egendom från bodelningen kan ni upprätta ett samboavtal. Det krävs att avtalet upprättas skriftligen och att ni båda undertecknar avtalet. Likaså kan ni avstå från att begära bodelningen. Detta kommer dock inte leda till att du har mer rätt till bostaden bara av den anledningen att du har betalat mer. Eftersom att ni båda två står som ägare till bostaden anses ni äga den gemensamt.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare