Licensiering av patent

Vi har ett företag som har ett svenskt patent på en metod. Användningen kräver ett instrument i prisklassen 500 000 kr som behöver kalibreras med vår application för att kunna fungera. Idag utför vi tjänsten för kunder, men nu börjar vi få för mycket förfrågningar så vi hinner inte med själva. Vi har ett större konsultbolag som är intresserade av att utföra tjänsten. Vad finns det för möjligheter att liscensiera ut vårt patent till detta företag så att de kan mäta parallellt med oss och att vi samtidigt kan få en del inkomster?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din fråga regleras i Patentlagen (1967:837). Ert företag har nu ett patent på en metod som ni nyttjar. Detta innebär att ni som patentinnehavare har ensamrätt att utnyttja denna metod och att ingen annan får använda sig av denna utan ert samtycke.

Enligt 43 § kan ni genom ert medgivande ge en annan part rätt att yrkesmässigt utnyttja er patentmetod. Medgivandet bör framgå genom avtal och bör även innehålla bestämmelser om hur länge avtalet ska gälla samt eventuella förnyelser. Genom licensavtalet kan ni således begränsa motpartens rätt till användning av metoden. När ni gett en annan part rätt ett utnyttja er patentmetod kan ni registrera detta i patent- och registreringsverkets register.

Hoppas att du fått svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Christoffer TolfRådgivare