Legat avseende penningbelopp

Hej! Jag behöver råd om hur vi som sambos skriver ett avtal om att jag vid husköp lägger 100 000:- kontant insats + 15000 :- till värmepump. Vid ev. separation / annan oförutsedd händelse tex. dödsfall, skulle jag vilja vara garanterad att få dessa pengar tillbaka. Huset kommer att stå på min sambo av olika skäl. Tackar på förhand för ev. svar :) Mvh/ Marquerite

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du har vänt dig till Lawline med dina frågor.

I den här situationen behövs ett avtal och ett testamente. Vad gäller avtalet skall det reglera just det faktum att du skall lägga 100.000 vid husköpet och 15.000 kronor till värmepumpen.

Eftersom att ni är sambos så ärver ni inte varandra enligt ärvdabalken. Detta innebär att din sambo måste skriva ett testamente där han ger dig ett visst penningbelopp. Detta kallas för legat. Detta innebär att du inte har någon del i kvarlåtenskapen efter din sambo utan endast får en viss egendom eller ett penningbelopp.

Lawline RådgivareRådgivare