Legal arvsordning kusiner

Jag har en moster som gick bort för några månader sen. Hon har en utvecklingsstörd son som har en god man. Inga fler barn och mosterns man är död. Föräldrarna också döda. Mostern har 3 syskon i livet, en syster avliden som är min mamma. Jag undrar om jag kommer att få ärva min avlidna mammas del? Ärver den utvecklingsstörde sonen allt? Om han avlider: Kommer jag få ärva min mammas del då? För vad jag har förstått när jag läst på är att det blir då mostrar och morbröder till sonen som ärver. Har läst att kusiner inte ärver varandra men jag tänker att mina mostrar och morbröder kommer ju få ärva sonens del och min mamma var ju sonens moster men hon är ju avliden. Går inte hennes del till mig och mina syskon?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du ställer din fråga till Lawline.

Regler om arvsrätt finns i ärvdabalken (ÄB), se här. Eftersom din moster hade en son, ärver sonen hela din mosters kvarlåtenskap efter hennes bortgång. Detta regleras i ÄB 2 kap. 1 §, se här. Sonen kallas för bröstarvinge i detta fall till din moster.

Om jag förstått det rätt har nu din mosters son varken föräldrar, syskon, syskonbarn, halvsyskon eller mor - eller farföräldrar som är i livet. Om din mosters son skulle avlida så som det ser ut nu, är arvsreglerna sådana att det då är hans mor - och farföräldrars barn som ska dela på de avlidna mor - och farföräldrarnas arvslott, se ÄB 2 kap. 3 § stycke 2. Detta innebär att de fastrar, mostrar, morbröder och farbröder som är i livet när din mosters son avlider, delar på arvet efter honom. Detta kallas för att de har istadarätt efter avlidna far - och morföräldrar till den avlidne. Men, däremot så har kusiner inte någon istadarätt. I detta fall så innebär det att du och dina syskon inte ärver någonting efter din mosters son på grund av att er mamma (alltså sonens moster) avlidit. Den del av arvet som er mamma skulle ha fått om hon levt, kommer i stället att läggas till och delas lika mellan de fastrar, mostrar, morbröder och farbröder som lever när din mosters son avlider. Andra än dessa har ingen arvsrätt efter din mosters son, se ÄB 2 kap. 4 §. (Om inget testamente med någon annan som testamentstagare finns).

Det är mycket att hålla reda på, men jag hoppas att ni du fått svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare