Legal arvsordning kontra testamente

Jag har en fråga angående vad som gäller vid arv.

Jag och min fd sambo har 2 gemensamma barn på 10 och 12 år. Barnens pappa ska nu inom kort gifta sig med en ny kvinna som i sin tur har 2 egna barn. Hur sker arvsfördelningen av barnens pappas tillgångar och pensioner till våra två gemensamma barn och hans blivande fru om barnens pappa skulle avlida?

Finns det möjlighet för honom om han vill att genom skriftligt utlåtande låta barnen få en större del av arvet?

Lawline svarar

Hej. Tack för att du vänder dig till Lawline.

Din f.d. sambo kan upprätta ett testamente och föreskriva en arvsfördelning som ger hans barn all hans kvarlåtenskap. Om ett testamente inte upprättas, kommer den efterlevande makan att ärva allt i första hand, varefter barnen har rätt till efterarv efter henne.

Om inget testamente har upprättats kommer hans blivande maka att ärva all hans kvarlåtenskap. När makan avlider kommer barnen att ärva all kvarlåtenskap från deras far (efterarv). Makan ärver allt med fri förfoganderätt och kan fritt spendera/ge bort egendom men inte testamentera bort det. Makans egna barn (särkullbarn) kommer inte att ärva något från din f.d. sambo.

Ett testamente kan naturligtvis upprättas som säger att barnen ska ärva samtlig kvarlåtenskap. Det enda undantaget som kan få betydelse i den här situationen är att den efterlevande makan alltid har rätt att få 178 000 kronor (beloppet ändras varje år) ur bodelningen. Hennes egen egendom och pengar räknas in i beloppet. Har hon inte tillräckligt, har hon rätt till mellanskillnaden ur mannens kvarlåtenskap. Syftet med undantaget är att den efterlevande makan ska ha en ekonomisk trygghet efter en bodelning.

Jag rekommenderar att din f.d. sambo använder Lawlines skräddarsydda avtal som säkerställer att testamentet är korrekt och giltigt, här. Han ska svara på några frågor och får därefter en PDF-fil skickat till hans e-mail när det är klart. Mycket smidigt och kvalitetssäkrat.

Vänligen

Soroosh ParsaRådgivare