Legal arvsordning

Hej!

Min bror har avlidit, han var gift och hade en son. Både hans fru och son är döda Vem ärver honom.

Min mor lever och jag har en syster.

Lawline svarar

Hej!

Av din fråga att tyda förutsätter jag att det inte finns något testamente. Således blir den legala arvsordningen aktuell. Den legala arvsordningen finner du i Ärvdabalken (ÄB), som du hittar här. Hade din brors fru och barn levt vid din broders bortfall hade de ärvt före dig, din syster och din mor (se 2 kap 1 § ÄB och 3 kap 1 § ÄB). Men enligt den situation du beskrivit i din fråga kommer arvsfördelningen se ut på följande sett:

Av 2 kap 1 § ÄB sägs att om det inte finns några bröstarvingar (d.v.s barn och barnbarn i rakt nedstigande led), tar arvlåtarens föräldrar hälften var av arvet. Är någon av föräldrarna döda, delar arvlåtarens syskon (i detta fall du och din syster) den förälderns lott.

Utslaget blir alltså att din mor får 50 % av arvet, och du och din syster får dela på den andra delen av arvet och får således 25 % vardera.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Vänligen,

Jens ÖdmanRådgivare