Legal acceptfrist vid muntligt anbud?

Hej! Jag undrar om det föreligger någon legal acceptfrist vid muntliga anbud när en säljare har godtagit att en köpare ska få fundera på anbudet men ej givit någon specifik tid för detta.

Mvh Anna

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Din fråga rör avtal, och på avtal tillämpas lagen (1915:218) om avtal och andra rättshandlingar på förmögenhetsrättens område (här).

Acceptfrister reglerar i 2-3 §§. Vad gäller muntligt anbud utan en uttalad acceptfrist finns en specialreglering i 3 § st 2. Där sägs att den som ger anbudet endast är bunden av sitt anbud om denne ges ett omedelbart svar.

Med detta sagt följer att den legala acceptfristen för muntligt anbud är "omedelbart", vilket bör kunna tolkas in som i mycket nära anslutning till anbudets givande.

Hoppas jag svarade på din fråga. Jag önskar dig en bra dag!

Mvh,

Lawline RådgivareRådgivare