FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet25/07/2013

Ledningsrätt

Äger fastighet med tillhörande mark ca 3000 kvadratmeter. Markytan upptas till en tredjedel av "televerksstolpe" med 4 tillhörande kopparledningar servandes 3 på dessa liggande kunder. Själv har jag ingen nytta av dessa kopparledningar då jag har mobilt bredband med telefoni. Vet ej vem som i dag sköter denna stolpe med ledningar? Efter kontroll visar det sig att det inte finns något servitut för stolpen som belastar fastigheten. Jag skulle vilja få bort stolpe med ledningar från min tomt. Hur går jag tillväga?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du har vänt dig till Lawline med dina frågor.

Den här frågan gäller inte servitut utan en fråga om så kallad ledningsrätt. Ledningsrätt skiljer sig från servitut på det sätt att en ledningsrätt kan påtvingas en fastighetsägare medan servitut uppkommer genom ett avtalsförhållande mellan två parter; vanligen fastighetsägare. Detta är anledningen till att du inte ser något servitut registrerat hos lantmäteriet.

Vem som äger telefonstolpen kan jag inte svara på. Om du vill bli av med denna stolpe prövas detta genom förrättning enligt 1§ ledningsrättslagen. Vidare föreskriver ledningsrättslagen att reglerna om förrättning vid fastighetsbildning skall gälla, se 16§ ledningsrättslagen.

Lawline RådgivareRådgivare