Ledighet för studier

Hej! Jag är fast anställd på heltid på ett företag men är tjänstledig fram till sommaren 2015 för studier. Kan min arbetsgivare neka mig att jobba 100% till sommaren, då jag har avslutat min utbildning?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Reglerna för tjänstledighet för studier hittar du i Lag (1974:981) om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning som du hittarhär. Om du var, när du ansökte om studieledighet anställd till 100% så har du rätt att återgå till samma eller likvärdig anställning när du avslutar din tjänstledighet enligt 9§. Om du inte har uppgett i din ledighetsansökan när du skall återgå i arbete blir 10§ aktuell, den slår fast att en arbetstagare som vill avbryta sin ledighet har rätt att återgå i arbete. Du måste dock om meddela arbetsgivaren senast 2 veckor innan du vill återgå i arbete, eller 1 månad innan om din ledighet har varat i minst ett år.

Vänligen,

Rådgivare