Ledighet för att stötta familjemedlem

Min faster har kört av vägen med bilen och ligger i respirator och hennes tillstånd är just nu livshotande. Har jag rätt till ledighet då för att stödja min pappa då hon är den enda släktingen kvar i hans familj och hon stått oss lika nära som min övriga familj?

Min arbetsgivare ( Espresso house ) säger att jag juridiskt sätt inte har rätt till det då läget för shopen jag jobbar på ( personal brist) är kritiskt och att min faster inte räknas som "nära anhörig".

Lawline svarar

Hej

Först och främst vill jag säga att det var tråkigt att höra om din faster och att vi på Lawline hoppas att hon blir bättre snart.

Ledighet på grund av livshotande sjukdom hos nära anhörig

Det finns ingen lagstadgad förklaring på vad en nära anhörig är. Vanligtvis ges en förklaring i kollektivavtalen för den bransch som man jobbar i. Maka, make, sammanboende, registrerade partner, barn, barnbarn, syskon, föräldrar, mor- och farföräldrar samt svärföräldrar är allmänt givna som nära anhöriga. Övriga kan i vissa särskilda fall anses vara nära anhöriga. Jag har tittat lite på de olika kollektivavtal som Espresso House är bundna till. Om vi då undersöker kollektivavtalet som är ingånget med arbetstagarorganisationen Unionen så kan vi läsa om dels permission och dels tjänstledighet (se här).

Permission (se sida 36 under 13 § i avtalet)

Permission innebär en kort ledighet, oftast del av dag. I särskilda fall som föranlett påkommande sjukdomsfall inom den anställdes familj eller nära anhörig, kan permission ges för flera dagar. Du kan då också ha rätt till lön.

Tjänstledighet (se sida 37 under 14 § i avtalet)

Tjänstledighet innebär ledighet hela dagar utan lön. Det beviljas om arbetsgivaren finner att så kan ske utan olägenhet för verksamheten vid företaget, såvida det inte är fråga om lagstadgad ledighet t ex studie- eller föräldraledighet.

Förslag

Det viktigaste här är ditt anställningsavtal. Om du inte får svar på den här frågan genom att läsa ditt anställningsavtal, gäller istället deras avtal med Unionen. Kollektivavtalet har alltså en så kallad normerande och utfyllande verkan på ditt anställningsavtal. Detta är en regel som bildats i arbetsdomstolens praxis (bland annat AD 2007 nr 90). Kontakta Unionen och ta fram ditt anställningsavtal samtidigt. Om det inte är Unionen du ska kontakta, så är det antagligen HRF (Hotell- och restaurangfacket). Ta inte ledigt förrän du fått godkännande från Unionen eller arbetsgivaren.

Hoppas att du fick svar på din fråga

Bästa hälsningar

Ahmet ErcinRådgivare