FrågaKÖPRÄTTÖvrigt25/12/2015

Leasad bil - Prisändring efter avslutad affär

Vi leasade en bil för 3 veckor sedan för 3600:- Och nu har dom sänkt priset till 2500:-

Kan man häva eller göra nåt åt detta?

Lawline svarar

Tack för att du vänt dig till Lawline med din frågeställning

Som jag förstår dig har ni leasat en bil för 3 veckor sedan till priset 3600 kr. Enligt https://lagen.nu/1915:218#P1S1 kom ni då överens om priset. Det är inte ovanligt att handlare har kampanjer eller liknande och det berättigar tyvärr er inte att få det lägre priset i efterhand.

Om köparen gjort sig skyldig till kontraktsbrott (inte levererat vara i tid etc.) kan du som köpare ha rätt att häva köpet. Jag upplever inte att detta är fallet när jag läser din fråga.

Om du har ytterligare funderingar tveka inte att kontakta oss igen.

Yvette LindRådgivare