FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt22/02/2017

Lawline svarar inte på skoluppgifter

hej!

kan man få svar till dessa frågor?

Hugo är 16 år. Efter att ha druckit 37,5 centiliter vodka bestämmer han sig en fredagskväll för att gå en vända på stan. Han ser då en Porsche stå parkerad framför en pizzeria. Hugo noterar förvånat att bilen är olåst och att nyckeln sitter i tändningslåset. Hugo hoppar in i Porschen och kör iväg. Färden går alldeles för snabbt. Vid ett trafikljus kör han mot rött ljus och åker i hög hastighet in i en annan bil. Kollisionen blir våldsam. Det vill sig inte bättre än att en passagerare i den andra bilen avlider.

Vilka brott har Hugo begått?

Timo, 17 år, vill få ledigt från skolan och placerar en brinnande tändsticka i en papperskorg på sin skola. Elden sprider sig till ett klassrum i närheten innan brandkåren hinner släcka elden. Timo - som är nöjd med att skolan utrymts - går därefter till närmaste mataffär och köper ett sexpack folköl. När kassörskan ber honom om legitimation visar han upp sitt id-kort, där han ändrat personnumret så att han framstår som två år äldre än han egentligen är.

Vilka brott har Timo begått?

Vilhelm, 22 år, har begått en stöld bestående i att han tagit en mobiltelefon från en butik. Vilka påföljder kan bli aktuella under följande förutsättningar?

a) Han är tidigare ostraffad.

b)Han är tidigare dömd för stöld och narkotikabrott.

c)Han är inte 22 utan 17 år gammal.

tack

Lawline svarar

Hej!

Lawline har som policy att inte svara på skoluppgifter.

Jag hoppas att du hittar ett svar till din fråga på annat håll.

Vänligen,

Malin BrännströmRådgivare