Latent skatteskuld vid bodelning

Hej skulle behöva hjälp med hur mycket min make ska lösa ut mig med då vi ska skiljas. Vi äger ett hus 50/50. Maken ska bo kvar i huset och lösa ut mig. Huset köptes mkt billigt för 225.000. Vi har inga lån på huset. Det har blivit totalrenoverat både utvändigt och invändigt Även tillbyggnader har gjorts såsom orangeri, rastgård m.m. Tror att i dagsläget skulle vi kunna få minst 1.600. 000 och vi tänker ta hit 2 olika mäklare för värdering och den är kostnadsfri. Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Eftersom ni äger hälften var av fastigheten ska din make lösa ut dig med halva marknadsvärdet minskat med den latenta skatteskulden. Överlåtelse genom bodelning är skattefria så någon beskattning vid bodelningen kommer inte ske Inkomstskattelagen (IL) 8 kap. 2 §, här. Däremot ska din make kompenseras för att han förr eller senare kommer att få betala kapitalvinstskatt vid försäljning av fastigheten. Det är denna framtida skatteskuld som kallas för latent skatteskuld.

För att få fram den latenta skatteskulden gör man en fingerad försäljning av fastigheten. Marknadsvärdet ska då minskas med anskaffningsvärdet, kostnader för ny-, till-, och ombyggnadskostnader samt mäklararvode. På det belopp sker en hypotetisk beskattning om 22 % vilket är den latenta skatteskulden.

Eftersom jag inte vet vilka kostnader ni har haft för renovering och tillbyggnader kan jag inte göra denna uträkning åt er.

Vänliga hälsningar,

Ola SilvénRådgivare