Länka till YouTube-klipp

Jag vill länka till ett klipp (en låt av Kent) på min hemsida. Alltså bara länken. Genom att klicka på länken öppnas Youtubes hemsida där låten ligger.

Länken ligger i slutet av en artikel på lätt svenska skriven i utbildningssyfte. Sajten kommer att vara gratis, åtminstone ett par år.

Är det lagligt?

Jag har sökt på er hemsida och funnit en artikel i ämnet men den är från 2010.

http://lawline.se/answers/10365?q=l%C3%A4nka+till+youtube

Vänligen

Ingemar

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag ser inget juridiskt problem med att länka till en video på YouTube. Detta är till och med någonting som YouTube uppmuntrar till genom sina olika delningsfunktioner. Om du klickar på "share" under videon du vill länka till så får du upp olika delningsalternativ. Bland annat en kod som du kan placera i källkoden på din egen hemsida så visas klippet direkt där istället för att besökaren ska slussas vidare till YouTube.

Behöver du vidare hjälp med juridiken är du välkommen att kontakta oss på 08-533 300 04 eller info@lawline.se

Niklas JunkerRådgivare