Lång väntetid på försäkringsärende

Vi blev påkörda bakifrån när vi stannade på rött ljus. Vi blev påkörda några sekunder efter att vi stannat. Motparten var ensam i sin bil. Vi var två. Vi anmälde till vårt försäkringsbolag med en gång. Olyckan inträffade den 25 november 2013. Motparten har hänvisat att hon har ett vittne. Vi har väntat väldigt länge. Vi har ringt vårt bolag flera gånger och undrat. Idag ringde dom och sa att dom pratat med det oberoendet vittnet men att vi måste vänta någon vecka till för att motpartens vittne skulle komma in med skriftligt . Så min fråga är, är det okey att man ska vänta i nästan 3månader? Och är det okey att ett vittne kommer in så här sent? Var var hennes vittne när olyckan inträffade. Tacksam för svar så fort som möjligt.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Enligt FAL (Försäkringsavtalslagen) ska skaderegleringen ske skyndsamt. Det står inte uttryckligen hur lång tid försäkringsbolaget får på sig men de ska i vart fall vara aktiva och utreda ärendet. När du som försäkringstagare har skickat in all bevisning och alla uppgifter som kan krävas av dig ska försäkringsbolaget i princip betala ut ersättning inom en månad enligt 7 kap 1 §  2 st FAL.

När det är flera parter involverade kan utredningen dock ta längre tid och tre månader är tyvärr inte ovanligt i de här sammanhangen. Sanktionen mot att ett bolag tar för lång tid på sig är att du får rätt till ränta på försäkringsersättningen enligt Räntelagen.

Vad gäller vittnet så finns inga särskilda processuella regler när det gäller ett försäkringsbolags utredning. De bör ta hänsyn till alla relevanta omständigheter och bevis men självklart kan det dra ner bevisvärdet om ett vittne tas upp först sent i utredningen.

Mitt råd är därför att du försöker skynda på processen genom att prata med ditt bolag igen. Om du anser att det är deras fel att processen dragit ut på tiden kan du kräva ränta på beloppet enligt RänteL 4 § 3 st.

Lycka till och hoppas du fick svar på din fråga.

Mvh/

Thomas BorgenfalkRådgivare