FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt20/12/2016

Lånevillkor

Hej!

Bor i en villa (50/50) med min sambo och våra 3 gemensamma barn. Ska nu hyra en lägenhet vid sidan om för att testa att bo själv. Vill dock behålla/betala min andel av huset även i fortsättningen. Kan det bli ett problem för banken då vi ju inte är sambo längre när jag flyttar till lägenheten.

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej, tack för en intressant fråga!

Denna fråga är beroende av de lånevillkor som du och din bank kommit överens om. Jag föreslår därför att du tar kontakt med din bank.

De rättsliga förutsättningarna är egentligen enkla. Så länge du inte har några planer på att sälja fastigheten, eller sälja din del i fastigheten, och du och din sambo inte heller har planer på att försöka få till stånd ett ändrat ansvar för huslånet så finns det som utgångspunkt inget rättsligt hinder för att du bor i hyresrätt. Man skulle kunna tänka sig att du i ditt låneavtal med banken kommit överens om något annat, och det är därför bra om du kontaktar dem, men som utgångspunkt så är du fri att bo var du vill i förhållande till både din andel i fastigheten och ditt lån.

Mitt råd är alltså att du vänder dig till din bank med din fråga, och min bedömning är att det inte bör vara något problem utifrån vad du skriver i din fråga.

Olle Hansen ÖlmedalRådgivare