FrågaEKONOMIÖvrigt25/05/2017

Lånelöfte för bolån överstiger priset för bostaden

Hejsan. Jag och en kompis sökte lånelöfte på 2125 000 kr och blev beviljade. Men till slut hittade vi en lägenhet för 1.4 miljoner dvs mycket billigare än det lån vi sökte. Våra inkomster ligger på ungefär 55 tusen kr i månaden och vi både har fast anställning. Vi fick skriva på kontraktet och den 30 juni är tillträdesdagen. Ringde banken idag angående detta och de sa att jag borde ha berättat att jag hade vunnit budgivningen. Problemet är att jag har betalat handpeningen på 140 tusen kr. Rent ekonomisk är det inga problem. Kalkylen ser bra ut och det blir till och med överskott sa banken så allmänt borde inte det vara ett problem. Jag är så oroligt. Dessutom sa jag till banken att vi tänker betala 700 tusen i kontantinsats dvs 50 % av hela. Så hela lånet blir 700 tusen kr. Kan banken neka bolån trots våra höga inkomster och att ingen av oss har några anmärkningar?

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Regler om banklån återfinns i lagen om bank och finansieringsrörelse (LDF) se här.

Lånelöften är inte bindande. Banken kan alltså gå tillbaka från lånelöftet och ändra i beloppen. Du har ingen rättighet att få banklån beviljat. Men utifrån 8 kap. LDF och uppgifterna i din fråga verkar ni ha goda förutsättningar att få banklånet beviljat. Beloppet för banklånet borde kunna justeras i samråd med banken, inte minst med tanke på att ni avser att betala 700 000 kronor som kontantinsats vilket visar på en hög betalningsförmåga. Inga kreditanmärkningar heller sedan tidigare visar på att ni har en hög kreditvärdighet. Rent objektivt ser det bra ut för er. Det är i slutändan upp till banken att godkänna ett justerat belopp för det beviljade lånelöftet.

Kom ihåg att ni bör alltid hålla god kontakt med banken eftersom de gått med på att ge er möjligheten till banklån för bostad. Det var därför handläggaren ville veta om budgivningen.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Bästa hälsningar

Ahmet ErcinRådgivare