FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott15/04/2015

Lånat ut bil till vän utan körkort

Hejsan! Mitt namn är Fredrik och för en dag sedan hände det en tråkig sak..

Jag och tre andra var och körde runt lite med min bil. Jag svängde in på en lång lång raksträcka där det knappt finns trafik osv. En allmän väg fast nästan aldrig trafik. Men iallafall den enda som hade körkort var jag men inte de andra tre. Jag och min flickvän är 18 och de andra två är 17år. Min kompis som var 17 år frågade då om hen kan köra en liten bit ner på raksträckan med min bil och snäll som jag är så sa jag okej. Jag har haft körkort i ungefär 1 månad och har då provtid i 2 år. Så med andra ord har jag inte haft körkort så länge. Jag har alltid haft problem med att säga nej när någon frågar snällt osv gällande andra saker, (inte bilen) Men iallafall så fick hen då hoppa in och köra som hen sa de 200-500 meterna. Han accelerera kanske till 90km/h. Kan tyvärr inte berätta exakta hastigheten då jag satt där bak och såg inte in på mätaren. Han körde av vägen eftersom han bromsa hårt och vi flög ner i diket. Vi fyra i bilen klara oss utan skador och alla kunde gå. Polis kom och jag berätta allt till polisen och sa sanningen att jag tillät hen köra osv osv.. Polisen körde hem oss och bilen blev hemkörd. Min fråga är då vilket straff jag kommer få av detta? Vill så gärna ha mitt körkort kvar och ångrar detta verkligen hur dum jag var och sa ja till hen. Mvh Fredrik.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Du kan råka ut för två stycken påföljder till följd av denna händelse, varav den ena rör böter för att du lånade ut bilen till din kompis och den andra en eventuell återkallelse av ditt körkort.

Eftersom du lånade ut bilen till din kompis som du visste inte har körkort har du gjort dig skyldig till brottet ”tillåtande av olovlig körning”, se Lagen om straff för vissa trafikbrott 3 § 3 st. Enligt lagtexten är straffet böter men det är inte säkert att det kommer bli den påföljd du döms till om det blir rättegång av den här saken. Domstolen tar hänsyn till din ålder när straffet bestäms (se brottsbalken 29 kap 7 §), att du erkänt direkt mm och det kan lika gärna bli att du får en villkorlig dom och ett gäng timmars samhällstjänst (se brottsbalken 27 kap).

Vad gäller ditt körkort finns reglerna om återkallelse av detta i körkortslagens 5 kap. Körkortet ska återkallas om något av villkoren i 5 kap 3 § föreligger. I ditt fall skulle möjligen p 6 kunna anses vara uppfylld. I ett fall från 2006 (se här) återkallades en persons körkort pga att han låtit sin 11-årige son köra bilen, just enligt 5 kap 3 § p 6. I ditt fall rör det sig dock om en 17-åring och dessutom på en raksträcka utan trafik, så omständigheterna är annorlunda. Det är därför svårt att sia om du kommer att få ditt körkort återkallat eller inte.

Slutligen ska sägas att det faktum att detta skett under din prövotid inte spelar någon direkt roll för om ditt körkort återkallas eller inte, även om det kan påverka bedömningen av p 6. Prövotidens funktion är främst att om körkortet återkallas måste ett nytt teori- och förarprov göras för att återfå körkortet.

Med vänlig hälsning,

Henrik ÄrnlövRådgivare