FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag28/12/2017

Lån till närståendes bolag

Hej,

Jag har ett Aktiebolag som jag sitter som styrelseordförande i, aktiebolaget är redan startat och igång men aktiebolaget behöver ta ett lån. Jag hade då tänkt att låna pengar av min pappas Aktiebolag, det kommer vara ett riktigt lån med regelrätt ränta och återbetalningsskyldighet.

Är detta ett Förbjuden lån och omfamnas detta av aktiebolagslagen?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Lånet omfattas inte av låneförbudet utifrån de angivna förutsättningarna, eftersom företagen får/ger det på affärsmässiga grunder. Det är viktigt att det enbart sker i detta syfte och inte av personliga intressen!

Så som jag förstår dig behöver ett aktiebolag A, som du är ordförande i, ta ett lån av aktiebolag B som ägs av din pappa. Det finns alltså en närståenderelation mellan långivare och låntagare som kan ställa till problem. Men, lånet sker med ränta och återbetalningsskyldighet - med andra ord så som om det skett till en utomstående person.

Huvudregeln är att penninglån från ett aktiebolag till ett företag som en närstående äger är förbjudet. Det är förbjudet om den närstående ägaren, din pappa, har bestämmande inflytande i aktiebolag B enligt 21:1 Aktiebolagslag (se särskilt p.4). Så antar jag är fallet. Däremot är lån som sker uteslutande för företag A:s rörelse och att B lämnar lånet av rent affärsmässiga skäl inte förbjudet enligt 21:2 Aktiebolagslag

Med vänliga hälsningar

Emmy PetterssonRådgivare