Lån till bröstarvinge ifrån egendom som innehavs med fri förfoganderätt

Hej

Min pappa gick bort och efterlämnade en lägenhet som min mamma sålde. Min syster har fått låna nästan hela beloppet av vinsten. Får man göra så?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din fråga handlar om ett förskott på arv som behandlas i ärvdabalken (se ärvdabalken 6 kap). Jag tolkar det som att din far själv ägde lägenheten och att din mor i så fall ärvde den i så fall med så kallad fri förfoganderätt (som efterlevande make). Det innebär att din mor har rätt att använda vinsten genom att handla med den och även låna ut den, men inte testamentera bort den. Lånet är alltså ok.

Det kommer innebära att då din mor går bort och det hon ärvt efter er far ska tillfälla dig och din syster (och eventuella andra syskon eller testamentstagare) ska det hon har fått i lån avräknas ifrån hennes arvslott för att fördelningen mellan er ska bli så rättvis som möjligt. Man utgår alltså ifrån att era föräldrar velat gynna er i samma grad.

Sammanfattningsvis är mitt svar på din fråga att lånet är ok enligt svensk rätt, men att du så långt som möjligt kommer att bli ersatt för den summa hon har fått i lån så att ni sammanlagt får lika mycket efter era föräldrar. Denna "ersättning" utgår då din mor går bort och det totala arvet efter de två tillfaller er arvingar.

Jonas WesterRådgivare