Lån i annans namn - bedrägeri och urkundsförfalskning

när någon tagit lån i annans namn ca 350000 vad händer, personen är ostraffad sedan tidigare

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att ta lån i annans namn kan vara brottsligt. I brottsbalken (BrB) finns de allmänna bestämmelserna om brott. De brott som kan bli aktuella vid lån i annans namn är framförallt bedrägeri och urkundsförfalskning.

Bedrägeri (9 kap. 1 § BrB)

Bedrägeri är när någon avsiktligen vilseleder annan att företa eller underlåta att företa en handling, som innebär skada för den vilseledde och vinning för bedragaren.

Straffet för bedrägeri är fängelse i högst två år (9 kap. 1 § första stycket BrB).

Grovt bedrägeri (9 kap. 3 § BrB)

Ett bedrägeri kan också bedömas som grovt. De omständigheter som ska särskilt beaktas vid bedömningen om brottet är grovt är bl.a. om gärningen har avsett ett betydande värde (se 9 kap. 3 § andra stycket BrB).

Om hänsyn tas endast till värdet, är värdegränsen i praxis 5 basbelopp, dvs. (44 800 * 5 =) 224 000 KR för år 2017.

Straffet för grovt bedrägeri är fängelse i lägst sex månader och högst sex år (9 kap. 3 § första stycket BrB).

Urkundsförfalskning (14 kap. 1 § BrB)

Urkundsförfalskning är ett led i brottet bedrägeri, då bedragaren förfalskat annans namn på lånehandlingarna. En förutsättning för att brottet ska vara uppfyllt är att någon obehörigen skrivit annans namn. Om däremot underskrift med dennes samtycke, har alltså brottet inte begåtts.

Straffet för urkundsförfalskning är fängelse i högst två år (14 kap. 1 § första stycket BrB).

Vad händer?

Om någon har tagit lån i annans namn kan personen möjligen åtalas för ”grovt bedrägeri medelst urkundsförfalskning”. Båda brotten har fängelse i straffskalan. Detta innebär dock inte att den som begår brotten automatiskt hamnar i fängelset, utan domstolen gör en bedömning där även villkorlig dom (ett vanligt straff s.k. ”förstagångsförbrytare”) kan komma ifråga.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Anna HolmströmRådgivare