FrågaEKONOMIÖvrigt10/11/2015

Lån eller förskott på arv

Vår mor har avlidit . Efterlämnat ett arv. En av bröstarvingarna har för en tid sedan fått "låna" pengar av henne och inte skrivit något dokument om gåva eller lån, hon endast lämnade kontoutdrag med överföringarna och berättade för särskilda personer om det.

Det sammanlagda beloppet är runt 300000 kr och anser vi , övriga arvingar, att det inte gått riktigt till och att denna lån/gåva ska tillräknas boet. Min bror har hittills varken uttalat sig om att detta, och jag håller på att upprätta bouppteckningen. Skall vi ta summan som ett lån till honom och därmed en skuld till henne? Vad kan vi göra om han förnekar det?

Kommer att ställa detta som en gratis fråga men undrar om ni skulle kunna assistera oss i fall att.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar att din fråga gäller dels om överlåtelsen av pengar ska betraktas som gåva eller som lån, och dels vad som gäller om den ska betraktas som gåva.

Sammanfattande slutsats och råd

Ni bör kontakta er bror för att ta reda på om överlåtelsen var en gåva eller ett lån. Om han inte kan visa att det var en gåva är det att betrakta som en skuld till dödsboet. Om han kan visa att det var en gåva är det att betrakta som förskott på arv och ska då avräknas från hans arvslott. Om ni behöver hjälp med bouppteckningen eller en eventuell tvist med er bror rekommenderar jag att ni bokar tid hos en erfaren jurist som är specialiserad på arvsrätt. Ni kan boka tid direkt på http://lawline.se/boka alternativt klicka på knappen till höger.

Utredning

Den som påstår något särskilt förmånligt har vanligtvis bevisbördan för detta. Att motta en så stor summa som 300 000 kr som gåva är särskilt förmånligt vilket innebär att det är mottagaren, din bror, som har bevisbördan för detta. Om han inte kan visa att det var fråga om en gåva bör detta betraktas som ett lån. Han har alltså då en skuld till dödsboet. Ni bör kontakta er bror och fråga hur han ser på överlåtelsen.

Om han kan visa att det är fråga om en gåva så är det att betrakta som förskott på arv, om inte er mor har uttryckt något annat, 6 kap 1 § ÄB. När ni räknar ut vad vardera part ska få i arv så lägger ni till förskottet om 300 000 till kvarlåtenskapen innan ni delar på antalet bröstarvingar, 6 kap 5 § ÄB. Sedan räknar ni av 300 000 från er brors arvslott. 6 kap 3 § ÄB. Om gåvan om 300 000 kr är större än hans arvslott är han dock inte skyldig att ersätta er övriga arvingar för mellanskillnaden, om inte detta avtalades när er mor gav gåvan, 6 kap 4 § ÄB. Om er mor behöll kontrollen över pengarna även efter transaktionen gäller dock ett undantag om gåvan inkräktar på övriga bröstarvingars laglotter. Med tanke på att inget i er fråga antyder detta så kommer jag inte gå in på detta undantag.

Johan LandströmRådgivare