FrågaARBETSRÄTTSjuk 29/06/2016

Läkarintyg vid upprepad kortidsfrånvaro

Hej,

Jag har fått anmodan om läkarintyg från första dagen av min arbetsgivare. För upprepad kortidsfrånvaro. Jag vet att arbetsgivaren får göra så.

Men min fråga är.

Jag jobbar som bussförare. Jag måste följa trafiklagar. Där står det tydligt att jag som förare är ansvarig för fordon och passagerare. Att jag inte får köra trött eller något som kan påverka säkerheten. Vilket är det som går först. Är det min bedömning eller läkarens?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När du frågar om det är din bedömning eller läkarens som går först, menar du när läkaren utfärdar läkarintyget?

När du träffar läkaren kan du självklart berätta för honom vad du själv upplever när du är trött och varför du anser att det inte är lämpligt för dig att köra fordon. Läkaren får sedan bedöma om han anser att du är sjuk och behöver vara sjukskriven och för vilken period. Det beror med andra ord på om vad läkaren gör för bedömning i och med att det är läkaren so utfärdar läkarintyget.

Vänligen,

Sedja Abed AliRådgivare