Läkaravgift

Hello. Jag jobbar i swenden. Jag var närsynt. Jag vill göra ögonoperation på sjukhuset. Fråga mig om jag behöver betala?

Lawline svarar

Hej och varmt välkommen till Lawline!

Jag tolkar din fråga som att du undrar huruvida ögonoperation kostar eller inte.

Svaret på din fråga är huruvida ditt problem omfattas av den allmänna sjukförsäkringen eller inte. Detta härstammar i huruvida din "närsynhet" är av allvarligt slag. Exempel på allvarligt slag är att t.ex. patienter med gråstarr kan endast få betala läkaravgiften för operationen på ungefär 300-400 kronor. Däremot är inte din närsynthet av allvarligt slag så kan du få betala kostanden själv.

Min rekommendation till dig är att kontakta en klinik eller ett ögonsjukhus och höra med dem huruvida ditt problem omfattas av skyddet eller inte. Jag kan tyvärr således inte svara på huruvida hur mycket du får betala men säkert är att du får betala någonting, som minst för själva läkarbesöket.

Jag hoppas att jag har besvarat din fråga och har du ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta oss på info@lawline.se.

Mvh,

Oskar Paladini SöderbergRådgivare