FrågaARBETSRÄTTRast 27/09/2017

Lagstadgad rätt till rast på jobbet

Hejsan!

Jag jobbar som restaurangbiträde på ett ställe och har fått pass fyra helger i rad och därav två pass är kl 10 - 17 utan någon rast.

Är detta lagligt?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Enligt arbetstidslagen har man som anställd rätt till rast efter att ha jobbat i 5 timmar (se 15 § arbetstidslagen). Rastens längd ska vara "tillfredsställande" med hänsyn till arbetsuppgifterna och enligt arbetsmiljöverket är en bra tumregel 30 minuter. I undantagsfall kan raster bytas ut mot så kallade "måltidsuppehåll" (se 16 §). Det är dock enbart tillämpligt i situationer där arbetet i sig gör det omöjlig att pausa eller bytas av mot någon annan samt när en oförutsedd händelse inträffat på jobbet (t.ex. när någon blivit sjuk). Troligtvis är detta inte tillämpligt i ditt fall.

Det ska dock understrykas att arbetstidslagens bestämmelser kan helt eller delvis frångås genom kollektivavtal (se 3 §). Om din arbetsgivare är ansluten till ett kollektivavtal är det alltså eventuella bestämmelser om raster i det avtalet som styr vilka rättigheter du har. Du bör därför först kolla om det finns något tillämpligt kollektivavtal och sedan undersöka vad det avtalet säger om raster mm.

Hälsningar

Viktor LennartssonRådgivare