Lägsta godtagbara standard hyresrätt

Hej,

Har precis flyttat ut från en hyresrätt där jag bott i 2,5år.

Tyckte alltid det var sjukt omständligt att där inte fanns ett förråd till lägenheten, varken i eller utanför den. Nu när jag berättade det för en kompis påtalade hon att det står i lagen att det ska ingå ett förråd till hyresrätter. Att det skulle är lägstanivån för acceptabel standard.

Stämmer detta?

Kan jag begära återbetalning av den del av hyran förrådet skulle motsvara? (kanske 5%)

Byggnaderna är från 1958-59.

Lägenheten var en 2-rummare.

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det är mycket riktigt som du säger att det i lag finns stadgat att det för att lägsta godtagbara standard ska uppnås ska finnas tillgång till förrådsutrymme. Detta framgår i 12 kap 18a § jordabalken. Denna paragraf syftar till att hyresnämnden på hyresgästs begäran ska kunna ställa krav på hyresvärden att uppfylla den del där hyresrätten brister och inte till att hyresgäst ska kunna få nedsatt hyra.

Som svar på din fråga kan det nog alltså bli svårt att kräva ut ersättning på grund av detta.

Hoppas att detta svar hjälpte dig! :)

Med vänliga hälsningar,

Lovisa NilssonRådgivare