Tillståndprövning (vapenlicens)

Hej,

Jag ansöker om vapenlicens för pistol just nu och uppfyller alla kriterier. Jag har grönt kort i pistolskytte, skjutit godkänt och är helt ostraffad. Häromdagen blev jag uppringd av en person på tillståndsmyndigheten som påpekade att jag för fyra år sedan var misstänkt men friad från dopningsbrott. Det lades ner efter förhör. Men dom använder det faktum att jag testade positivt på anabola steroider som ett argument för att försvåra min licensansökan. Får polis spara såna uppgifter trots att man aldrig har blivit dömd?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Polismyndigheten prövar tillståndsärenden enligt vapenlagen, se 2 kap. 2 §. Myndigheten får endast meddela tillstånd att inneha skjutvapen om det skäligen kan antas att vapnet inte kommer att missbrukas. För att försäkra sig om detta gör myndigheten en slagning på tillståndssökanden i olika register, främst belastnings- och misstankeregistret. Belastningsregistret är inte aktuellt eftersom du inte ålagts påföljd för brott och misstankeregistrets uppgifter ska gallras så fort förundersökningen lagts ner. Utan att veta varifrån polisen har fått dessa uppgifter är det därför svårt att göra en bedömning av situationen. Du får väldigt gärna kontakta dem med denna fråga och återkomma, så ska jag försöka dra några närmare slutsatser.

MVH

Lawline RådgivareRådgivare