Laglottskränkning vid gåvor till ena bröstarvingen

Hej! Min far dog i oktober. Jag är särkullbarn och har en halvbror på min fars sida. Nu uppdagas att min far och hans fru har gett alla ägodelar till min halvbror. 3 hus och bilen samt i princip allt lösöre. I ett gåvobrev på villan var det även med en skuld på 369 000 med 5% ränta som min bror tog över. Gåvorna på husen är gamla sedan 1996. Min fars fru har en son sedan tidigare som är vuxen. Har jag någon chans till att kräva laglottskränkning? Jag ska iså fall anlita ett juridiskt ombud.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Du som bröstarvinge har alltid rätt till din laglott, 2 kap 1 § och 7 kap 1 § ärvdabalken (ÄB), https://lagen.nu/1958:637#K7. En laglott är hälften av en arvslott. Exempelvis hade din far egendom till ett värde av 100 000 kr är din laglott 25 000 kr (eftersom du har en halvbror att dela arvet med).

Om din far gav bort bilen och lösöret nyligen kan de jämkas. Om din far helt enkelt gav bort det mesta på dödsbädden (eller i ett sent stadie av en sjukdom), eller i syfte att det skulle vara att likställa med ett testamente kan 7 kap 4 § ÄB användas. Då kan du jämka gåvorna inom ett år på samma sätt som ett testamente. Då väcker du talan vid domstol inom ett år efter bouppteckningen är klar. Då kommer gåvornas värde att räknas med i din fars kvarlåtenskap och laglotten beräknas på det värdet.

Om gåvorna har getts tidigare, vilket husen har som jag förstod det, räknas det som förskott på arv (eftersom de gavs till en bröstarvinge). Detta gäller så länge som du inte har fått ersättning till samma värde eller din far inte har skrivit i gåvobreven att det inte ska betraktas som förskott på arv, 6 kap 1 § 1 stycket ÄB. Värdet av förskottet och kvarlåtenskapen ska då räknas ihop och arvslotten ska beräknas utifrån det värdet. Din bror ska då minska sin arvslott med det värdet han har fått i gåva. Som det verkar i ditt fall blir det däremot inget kvar för dig att ärva. Det är endast om din laglott kränks som din bror kan tvingas betala tillbaka värdet av vissa gåvor. Om endast 6 kap ÄB tillämpas har din bror ingen skyldighet att ersätta dig för laglottskränkningen. I enskilda fall där ena bröstarvingen inte får ut sin laglott kan man pröva om 7 kap 4 § ÄB är tillämplig, även om gåvorna inte har getts på dödsbädden. Detta är alltså något som skiljer sig från fall till fall.

Enligt din fråga verkar det vara så att bilen och lösöret kanske gavs bort på dödsbädden och den egendomen kan då räknas in. Det är möjligt att värdet på det ersätter dig för värdet av husen, vilket i så fall är vad som kommer att hända. Det ska gå ganska långt innan en bröstarvinge behöver betala tillbaka förskott på arv.

Hoppas detta var till hjälp! Vänligen,

Molly MalmRådgivare