Laglott, särkullbarn och orubbat bo

Hejsan! Jag är gift,har två barn och min man har ett barn,inga gemensamma barn.Vi bor i villa,äger 50% var.Kan jag testamentera mina 50% till min man om jag avlider före honom och kan han testamentera sina 50% till mig om han avlider före mig? Kan vi då sitta kvar i orubbat bo så länge vi lever?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Arvsfrågor regleras i Ärvdabalken, den hittar du https://lagen.nu/1958:637.

En efterlevande make/maka har som huvudregel rätt att sitta kvar i orubbat bo vilket betyder att han/hon ha fri förfoganderätt till all den avlidne makens egendom, fram till sin egen död. Arvingarna får vänta på sin del tills båda makarna avlidit(3 kap 1§).

Dock uppställer lagen ett undantag då någon eller båda av parterna har barn som inte är gemensamma, så kallade särkullbarn. Särkullbarnen har en lagstadgad rätt att få ut sin laglott direkt efter förälderns död(3 kap 1§). Laglotten är hälften av barnets arvslott(7 kap. 1 §).

Särkullbarnet kan välja att vänta med att ta ut sin del och låta den efterlevande maken/makan sitta kvar i orubbat bo. Barnet får då ut sin del när båda makarna dött(3 kap 9§).

I ert fall så kan ni testamentera bort hälften av er egendom till er make/maka men den kvarstående halvan är barnens laglott efter den avlidne föräldern och den går inte att avtala bort(7 kap 1, 3§). Genom testamentet kan du alltså behålla tre fjärdedelar av era gemensamma tillgångar,  dels din egen andel av egendomen och dels hälften av din makes andel. Ett testamente kan även utformas så att särkullbarnen får starka ekonomiska skäl till att låta den efterlevande maken/makan sitta kvar i orubbat bo. Ett exempel är att arvingen ges rätt till hela arvslotten(all egendom som hör till den avlidne föräldern) och inte bara laglotten(hälften av arvet)förutsatt att han/hon låter den efterlevande maken/makan sitta kvar i orubbat bo.

Om ni vill ha ytterligare hjälp med att utforma ett testamente så kan ni vända er till någon av de specialiserade jurister Lawline samarbetar med. Du kan boka tid på ett kontor nära dig direkt via http://lawline.se/boka alt klicka på knappen till höger.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Cornelia GöranssonRådgivare