Laglott och basbeloppsregel

Min pappa avled tidigare i år, mamma lever. Bouppteckning klar och godkänd. Testamente från 80-talet finns, jag och min syster ska enligt det få ut våra laglotter. Delas detta genom att vår mamma får 3/4 av boet och jag och min syster delar på 1/4? Vad jag förstår klarar mammas del att nå upp till 4 gånger prisbasbeloppet. Inkomster som inkommit efter dödsfallet, lägger man till det till dödsboet? Tacksam för svar.EA

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

När en utav makarna i ett äktenskap avlider ska en bouppteckning göras, se ÄktB 9:1. Enligt ÄktB 10:1 ska allt giftorättsgods ingå i bodelningen. Giftorättsgods är sådant som inte är enskild egendom enligt ÄktB 7:1. Makarnas giftorättsgods ska läggas samman och därefter delas lika mellan makarna, se ÄktB 11:3.

Om en utav makarna avlider tillfaller kvarlåtenskapen den efterlevande maken enligt ÄB 3:1. Er mamma ärver därför som utgångspunkt er far och vice versa. Bröstarvingar (den avlidnes egna barn) har dock rätt att utfå sin laglott om de påkallar jämkning av ett testamente, se ÄB 7:3. Laglotten är hälften av den arvslott som egentligen tillkommer en bröstarvinge, se ÄB 7:1. En efterlevande make har dock alltid rätt att få ut så mycket av kvarlåtenskapen att det, tillsammans med den efterlevande makens egen egendom, uppgår till ett värde av fyra gånger prisbasbeloppet, se ÄB 3:1 2st. Prisbasbeloppet är för närvarande 44 500 kr. Det innebär att er mamma, efter det att er far gått bort och bodelningen gjorts, ska behålla ett värde om minst 178 000 kr. Detta är dock en nedre gräns vilket innebär att er mamma kan ärva mer än så.

Vad som händer i praktiken är att allt giftorättsgods som era föräldrar har ska läggas samman och sedan delas på två – hälften är er mammas del och hälften är er pappas del. Utgångspunkten är sedan att er mamma ärver er pappa och därmed ska ha all er pappas kvarlåtenskap. Ni som bröstarvingar kan dock begära ut er laglott, vilket är hälften av er pappas del. Den andra hälften kommer er mamma att ärva. Du och din syster får sedan dela på hälften av er pappas andel. Det går att uttrycka det så som du har gjort; din mamma får ¾ av allt det gemensamma giftorättsgodset (sin egen hälft samt hälften av er pappas hälft) och du och din syster delar på ¼ (hälften av er pappas hälft). Det spelar ingen roll att det som din mamma får behålla uppgår till mer än fyra gånger prisbasbeloppet eftersom detta endast är en nedre gräns.

Bodelningen ska göras med utgångspunkt i egendomsförhållandena den dag då er pappa gick bort enligt ÄktB 9:2. Det innebär att inkomster som inkommit efteråt inte ska ingå i bodelningen.

Med vänliga hälsningar
Anna BerglundRådgivare