FrågaÖVRIGTPUL/GDPR11/03/2017

Lagligt med kameraövervakning i tentamenssal?

Hej

Är det lagligt att ha övervakningskameror i tentamenssalen vid en tentamentillfälle?

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Följande gäller för platser dit allmänheten inte har tillträde, då jag utgår ifrån att endast studenter och andra med tillstånd får vistas i tentamenslokalerna. Lagen jag refererar till är kameraövervakningslagen (här).

Som svar på din fråga kan konstateras att sådan kameraövervakning är tillåten på två grunder. Den ena är efter samtycke från den som ska övervakas (22 §) och den andra är efter en tillämpning av överviktsprincipen (23 §). Överviktsprincipen innebär att övervakningen är tillåten om den behövs för att förebygga, avslöja eller utreda brott, förhindra olyckor eller andra berättigade ändamål, och intresset av övervakningen väger tyngre än den enskildes intresse av att inte bli övervakad. Det krävs inte något tillstånd eller anmälan för kameraövervakning av platser dit allmänheten inte har tillträde, utan universitet, som i detta fall bedriver kameraövervakningen, ansvarar för att övervakningen är laglig.

Bestämmelsen är inte straffsanktionerad, men den som anordnar övervakning i strid mot överviktsprincipen kan ådra sig skadeståndsansvar (44 §).

Hoppas du fick svar på din fråga. Om något i svaret är otydligt får du gärna höra av dig i kommentarsfältet nedan så kan jag försöka klargöra det i så fall.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare