FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt07/03/2014

Lagligt för privatperson att bära handfängsel offentligt

Hejsan! Jag undrar om privatpersoner får bära handfängsel offentligt eller går emot någon form av lag? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

I lag (1988:254) om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål hittar du bestämmelserna kring detta. Där står att vapen som är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv och hälsa inte får bäras på allmän plats (kursivering tillagd).

Brotten mot liv och hälsa hittar du i brottsbalkens 3:e kapitel och exempel på dessa är mord, dråp, misshandel, vållande till kroppsskada och liknande.

Eftersom det brott som handfängsel främst kan tänkas användas för är olika frihetsbrott som återfinns i brottsbalkens 4:e kapitel bör handfängsel inte omfattas av förbudet i "knivlagen".

Notera dock att om det finns ett syfte att begå brott kan det utgöra förberedelse till t.ex. olaga frihetsberövande och vara brottsligt den vägen.

Sammantaget bör det inte vara olagligt för privatpersoner att bära handfängsel offentligt så länge inget brottsligt syfte finns.

Hoppas du är nöjd med ditt svar. Om du vill läsa mer hittar du lagtexten https://lagen.nu/1988:254.

Mvh

Thomas BorgenfalkRådgivare