FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet16/08/2017

Lagfarten reglerar äganderätten

Om ett par är vardera, enligt lagfart, ägare till 50% av en fastighet. Innebär detta att de räknas som enskilda ägare till halva fastigheten var?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Står du som lagfaren ägare till 50 % av en fastighet, så är det precis som du säger, då räknas man som enskild ägare till halva fastigheten. Det man juridisk brukar säga då är att man samäger fastigheten och är då delägare till sin del i den. Lagfart är helt enkelt ett bevis på att man äger fastigheten eller en del i den. Lantmäteriet kontrollerar att vissa inskrivningsåtgärder är uppfyllda, t.ex. att köpehandlingarna uppfyller vissa formella krav. Sedan antecknas du som ägare till fastigheten i fastighetsregistret. Som bevis på att lagfarten beviljats utfärdas ett lagfartsbevis.

Hoppas det var svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Gustav PerssonRådgivare