FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt31/12/2015

Lagfart vid arv

Min mamma är död och hon och min pappa har en fastighet. Pappa äger halva huset och mamma halva huset. Går lagfarten över på pappa automatiskt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser om lagfart finns i Jordabalken, JB.

Då någon med äganderätten förvärvar fast egendom ska lagfart sökas, JB 20:1 1st. Make eller sambo som har förvärvat fast egendom genom bodelning är dock inte skyldig att söka lagfart om egendomen tidigare har tillhört denne, JB 20:1 2st. Undantaget gäller alltså om ägarförhållandena inte har förändrats genom bodelningen. Utifrån din frågeställning bedömmer jag att ägarförhållandena avseende fastigheten har förändrats varför din pappa måste söka lagfart om han ärver din mammas del av huset, JB 20:1.

Ansökan om lagfart görs till Lantmäteriet som är den myndighet i Sverige som hanterar lagfarter. Lantmäteriet tar ut en expeditionsavgift då omregistrering av lagfart ska göras. Denna expeditionsavgift är 825kr. Då fastigheten ärvs är detta förvärv dock inte skattepliktigt, 4§ lagen om stämpelskatt.

Ansökan ska göras i pappersform och ska alltså skickas till Lantmäteriet. De övriga krav som ställs på ansökan om lagfart beror på hur er situation ser ut, kraven framkommer dock i en broschyr av lantmäteriet som ni hittar här.

Hoppas att detta var svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lisa AnderssonRådgivare