Lagfart efter bodelning av gemensam bostad

Hur kan halva lagfarten fortsätta gälla hur länge som helst för en sambo som flyttat ut för länge sen? Sambolagen slutar ju gälla ett år efter separation. Om man införskaffat huset för gemensamt boende och bodelningen är klar för länge sen - hur kan då ex-sambon kunna stå kvar på lagfarten år efter år? Huset var ju gemensam egendom enligt sambolagen, men sambolagen har ju slutat att gälla i detta förhållande.

Jag kan inte förstå logiken i detta. Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När ägarförhållandet för fast egendom förändras ska den nya ägaren ansöka om lagfart!

Ansökan om lagfart ska då innehålla bodelningshandling i original. Det måste framgå av bodelningshandlingen att samboförhållandet har upphört.

Om det är du som tagit över den gemensamma bostaden efter bodelning får du alltså ansöka om ny lagfart för att du ska stå ensam på lagfarten!

Hoppas att du fick svar på din fråga och ställ gärna följdfrågor om det är något mer du undrar över!

Gustaf ÅleskogRådgivare