FrågaAVTALSRÄTTGåva15/06/2016

Lägenhetsöverlåtelse

Jag har köpt en bostadsrätt och betalat handpenning. Jag och min pojkvän ska stå på lånet tillsammans och jag vill skriva över halva lägenheten på honom, hur gör jag det på bästa sätt?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga,

Det finns två sätt att göra detta på. Jag kommer att gå igenom båda och därefter kan ni välja vilken lösning som passar er bäst:

1. Gåvobrev

Det enklaste och smidigaste sättet är att ni upprättar ett gåvobrev där du ger bort halva lägenheten till din pojkvän. (Detta är det mest fördelaktiga skattemässigt - det blir ingen reavinstskatt när du ger bort halva lägenheten).

Vid upprättande av gåvobrevet krävs det inga vittnen, och det räcker med att gåvobrevet är undertecknat av er båda samt att ni underrättar bostadsrättsföreningen.

Gåvobrevet ska innehålla:

- Vem som överlåter en del av bostaden - Dvs. du.
- Till vem du överlåter andelen - Dvs. din pojkvän.
- Vilken bostadsrätt det är frågan om
- Hur stor andel du överlåter - Dvs. hälften av bostaden
- Era underskrifter
- Ska givetvis även upprättas skriftligt

En annan sak som är bra att tänka på är även att registrera gåvan hos Skatteverket.

2. Överlåtelseavtal

Ett annat sätt är att ni genomför en form av försäljning er emellan.

Ni upprättar ett överlåtelseavtal där du säljer halva bostadsrätten till din pojkvän.

Överlåtelseavtalet ska:

- Vara skriftligt
- Vara underskrivet av er båda
- Innehålla uppgifter om bostadsrätten, dvs. vilken bostadsrätt
- Priset för bostadsrätten
- Hur stor andel av den som ska överlåtas

Sammanfattning: Oavsett vilken lösning ni väljer krävs det att ni lämnar in någon av ovanstående handlingar till bostadsrättsföreningen. Därefter kommer föreningen göra en medlemsskapsprövning av din pojkvän. Normalt sätt brukar den bli beviljad utan några problem, men du kan för säkerhetsskull ta kontakt med din bostadsrättsförening för att höra vilka regler som gäller.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du välkommen att lämna en kommentar nedan. Både gåvobrev och överlåtelseavtal kan vi på Lawline bistå med, till en väldigt låg och konkurrenskraftig kostnad. Tveka inte att höra av dig till info@lawline.se för ytterligare information om gåvobrev eller överlåtelseavtal.

Trevlig kväll och lycka till med ert ärende,

Johan HåkanssonRådgivare