FrågaKÖPRÄTTKöplagen10/09/2017

Lägenhetsköp: inga kvitton, för få nycklar, fuktskada

Vi köpte en lägenhet i maj och blev lovad att få kvitton då lägenheten var ny renoverad.

Dessa har vi ej fått, vi fick för få nycklar och nu har även bänkskivan ovanför diskmaskinen spruckit för att den har tagit åt sig fukt pga, felmontering.

Mäklaren är inte hjälpsam och säljaren får vi inte tag i (vi har heller aldrig fått träffa säljaren)

Vad ska vi göra? Vad är våra rättigheter?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Fel på lägenheten

Köp av bostadsrätt regleras i köplagen. Om lägenheten i något avseende skiljer sig från vad du har anledning att förvänta dig med tanke på avtalet så räknas detta som ett fel (17 § tredje stycket). Om ni avtalat om kvitton och ett visst antal nycklar, ska detta finnas med vid köpet, annars har säljaren begått ett avtalsbrott. Detsamma gäller om du kan visa att renoveringen är gjord felaktigt eller inte gjord över huvud taget. Till din hjälp kan du tillkalla en expert som kan göra ett utlåtande om saken, t.ex. en besiktningsman.

Påföljder

Om du kan visa att det är ett fel så kan du kräva att säljarna avhjälper det genom att betala för en ny renovering (34 §). Om de inte gör det så har du rätt till prisavdrag (37 §). Då ska du få mellanskillnaden av priset du betalade för lägenheten och det pris du hade betalat om du varit medveten om felen (38 §). Detsamma gäller för kvitton och uteblivna nycklar. De får betala för nycklarna om de lovat fler än du fick.

För att ni ska ha rätt att få felen avhjälpt så krävs det att du reklamerar i tid, dvs skriver till säljarna om att du uppmärksammat felen, och att felen inte ligger under eran undersökningsplikt (32 §). Detta bör inte vara några problem för dig. Undersökningsplikten gäller nämligen bara sådant som man kan se, höra och lukta. Som jag uppfattar det var bänkskivan inte synligt skadad innan köpet. Uteblivna nycklar och kvitton fanns det inget sätt för dig att vara orolig för.

Slutsats

Enligt de uppgifter du givit mig, verkar det troligt att det rör sig om en felaktig lägenhet och då kan du ha rätt att få felet åtgärdat på säljarnas bekostnad. Så snart som möjligt bör du skriva ett email till säljarna om detta och kräva avhjälpande. Det kan vara bra att påminna säljarna att de kan få ersättning av de som gjorde renoveringen för att denna varit felaktig enligt konsumenttjänstlagen, om en renovering gjorts över huvud taget. På så vis lär de bli mer samarbetsvilliga gentemot dig.

Om säljarna vägrar åtgärda felet och ge dig kvitton och nycklar så kan du lämna in en stämningsansökan till tingsrätten. Mer info om detta finns här. Om det kommer till detta så rekommenderar jag att du söker hjälp hos vår juristbyrå. Mer info om detta här. Dessa kostnader betalas av säljarna om de förlorar i rätten.

Om säljaren inte kommer på rättegången vinner du automatiskt genom en s.k. tredskodom och i slutändan kan du få hjälp av Kronofogden att driva igenom din rätt.

Hoppas det besvarar din fråga. Tveka inte att höra av er till Lawline igen nästa gång ni har juridiska frågor! Prova gärna vår expressrådgivning nästa gång för extra snabbt svar, alternativet finns på samma ställe som du ställde den här frågan.

Vänliga hälsningar,
Samuel KarlssonRådgivare