FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt12/03/2015

Låg ersättning från försäkringsbolag

Hej! Tack för att ni finns!

Min bil blev stulen och användes av knarkare till att råna en affär, dem körde in i affären och framdelen blev helt förstörd, som tur hann polisen komma och gripa dem. Efter det har jag varit utan bil en väldigt lång tid, vilket har varit mycket jobbigt då mitt jobb är snickare, fick brev av Trygg Hansa det det står att jag totallt kommer få bara 2000 kr i ersättning, hur är det möjligt!? Dem har ju arresterat gärningsmännen! Det står också i brevet från Tryg Hansa att om jag vill överklaga så kommer dem anställa en tekniker som tittar på bilens värde, men om han också säger 2000kr så får jag betala kostnaden av den tjänsten.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Tråkigt att höra med situationen om bilen! Utifrån din beskrivning verkar det inte röra sig om något undantag i villkoret eller liknande hos ditt försäkringsbolag utan istället handlar det om en ren värderingsfråga.

Av någon anledning anser de inte att skadorna på bilen är värda mer än 2 000 kronor. Det är väldigt svårt för mig att uttala mig kring det eftersom jag inte har några uppgifter om bilen men om du anser att värderingen är felaktig så tycker jag absolut att du ska begära en omprövning av beslutet. Om du har några uppgifter som styrker ett högre värde tycker jag att du ska skicka med det också.

Eftersom det är du som begär omprövning kan du komma att få stå för ökade utredningskostnader om du går med på att försäkringsbolaget anlitar en tekniker. Du kan även anlita en egen tekniker och skicka in ett utlåtande som bevis för ett högre värde om du tror att det blir billigare.

Om du trots omprövningar inte är nöjd med ditt beslut kan du ta saken till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) som kan ta upp saken till prövning. Mer information om det finner du här: http://arn.se/tvisteomraden/forsakringsomradet/.

Lycka till!

Vänliga hälsningar,

Thomas BorgenfalkRådgivare