FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt27/01/2015

Lag (1982:129) om flyttning av fordon i vissa fall - Fordonsvrak

Vad menas med 'fordonsvrak', kan en välfungerande bil. besiktigad, skattad, försäkrad bil skrotas bara för att sju dagar stått på en kundparkeringsplats på en köpcentrum?

Umeå kommun med hänvisning till Lag (1982:129) om flyttning av fordon i vissa fall har skrotat min besiktigad , skattad, försäkrad , väl fungerande bil efter att bilen varit parkerad på en kundparkering i 7 dygn, ingen delgivning,eller underrättelse delgetts,

Frågan är vad betraktas som 'FORDONSVRAK'

enligt lagen ovan.

Vänligen vägled lagtextens tolkning av fordonsvrak

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga och tack för att du vänder dig till oss på Lawline.

Dina frågor rör som jag förstår det om en bil kan skrotas efter att ha stått på en kundparkeringsplats vid ett köpcentrum i 7 dagar och vad som avses med definitionen "Fordonsvrak".

Har en bil under minst sju dygn i följd varit parkerad i strid mot parkeringsbestämmelserna så får bilen flyttas, enligt 2 § 2 st. lagen (1982:129) om förflyttning av fordon i vissa fall. Denna bestämmelse hittar du (https://lagen.nu/1982:129#P2S2).

Om bilen flyttats med stöd av den ovan nämnda regel, det vill säga om bilen varit parkerad i strid mot parkeringsbestämmelserna i minst sju dygn i följd och flyttats, så ska bilen förvaras på en uppställningsplats eller ställas nära den plats där bilen hittades så att bilen lätt kan återfinnas. Det framgår av 3 § 1 st i samma lag, (se https://lagen.nu/1982:129#P3S1).

Skulle bilen klassas som ett fordonsvrak så ska bilen istället skrotas eller undanskaffas på annat sätt så snart de lämpligen kan ske. De följer också av 3 § men av 2 st (se https://lagen.nu/1982:129#P3S2).

Vad är då ett fordonsvrak? Det framgår av 1 § i samma lag, i 3 p vad som menas med ett fordonsvrak (se https://lagen.nu/1982:129#P1S1). För att du enkelt ska kunna se vad lagstiftaren menar är ett fordonsvrak citerar jag lagtexten:

"fordonsvrak: fordon som med hänsyn till sitt skick, den tid under vilken det har stått på samma plats eller andra omständigheter måste anses övergivet och som uppenbarligen har ringa eller inget värde".

I kommentarerna till lagtexten om fordonsvrak så skriver man att för att fordonet ska betraktas som ett fordonsvrak så ska fordonet vara att betrakta som övergivet av ägaren och vara i de närmaste värdelöst.

Om din bil betraktats som ett fordonsvrak och skrotas eller undanskaffas så tillfaller bilen omedelbart kommunen eller staten, vilket går att läsa i 6 § 2 st (se https://lagen.nu/1982:129#P6S2) i samma lag som jag tidigare nämnt. Med anledning av att bilen direkt vid förflyttningen då tillfaller kommunen eller staten har de inte någon skyldighet att underrätta dig om detta mer än att du får ett beslut om flyttning där det ska anges om bilen är att betrakta som ett fordonsvrak. (se https://lagen.nu/1982:129#P3S2)

Här vet jag för lite om just din bil, och jag vet inte heller på vilka grunder de beslutat att din bil är ett fordonsvrak så jag kan inte uttala mig specifikt om din bil och om beslutet varit felaktigt eller korrekt. Men av mitt svar ovan kan du själv läsa vad som i juridisk mening avses med fordonsvrak.

Skulle bilen istället bara ha flyttats på grund av att den varit felparkerad under sju dygn i följd och inte vara att betrakta som ett fordonsvrak så har du helt rätt i att ägaren till bilen ska underrättas om detta, lyckas man inte nå ägaren till bilen ska flytten kungöras på anslagstavlan hos myndigheten som verkställde flytten av bilen, kungörelsen ska också finnas hos Polismyndigheten. (Se https://lagen.nu/1982:129#P5S1).

Jag hoppas att jag med detta besvarat din fråga. Har du fler frågor är du alltid välkommen att kontakta oss på Lawline igen.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare