Kvotdel vid efterarv

Hej

Vår mor gick bort här i februari. Hon var änka. Hon hade tillsammans med sin avlidne make 1 dotter. Därtill hade hon 2 döttrar till sedan tidigare. Vår yngsta syster har inte fått ut sitt farsarv. Hur kommer arvet efter mamma att fördelas mellan oss 3 syskon? Vi leker med tanken att mamma efterlämnar 200000:-. Hur mycket av detta skall vår yngsta syster ha som farsarv? Skall man gå efter bouppteckningen från hennes far och ta de beloppen i beaktande?

Kan lite grann om detta men känner mig osäker och vill ha lite mer kött på benen.

I övrigt behöver jag ingen juridisk hjälp då allt annat är klart.

Mvh

Catharina Selander

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga! Förutsatt att de var gifta vid tiden för faderns död samt att det inte upprättats något testamente kommer den yngsta systern kommer ha rätt att få ut sitt arv efter fadern enligt Ärvdabalken 3 kap 2 §. Hon kommer ha rätt att få ut en "kvotdel" av moderns kvarlåtenskap. Denna kvotdel bestäms av hur mycket modern fick överta med så kallad fri förfoganderätt vid bodelningen, dvs hur mycket hon fick i arv från sin make. Ifall de efter bodelning fick 200 000 kronor var och i övrigt saknade andra tillgångar, och fadern saknade andra bröstarvingar så skulle det innebära att modern ärvde hela kvarlåtenskap från efterlevande maken, och att bröstarvingens rätt till efterarv skulle uppgå till en kvotdel om 1/2 eller 50 %, eftersom modern fick 200 000 från fadern och hade efter bodelningen 400 000. Om så vore fallet skulle systern i din tankelek ha rätt till hälften, 100 000, i arv från sin far och sedan skulle den resterande delen delas på er mors bröstarvingar.
Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare