Kvotdel vid efterarv

När ena maken dör begär den andra att få behålla sitt giftorättgods. Den efterlevande har också enskild egendom och ärver den avlidnes giftorätts-gods till 50%. Kvotdelen för efterarv beräknas till 19,3% pga att den efterlevandes giftorättsgods var större än den avlidnes.

Vid den efterlevandes död har giftorättsgodset minskat men en värdestegring på den enskilda egendomen (bostadsrätt) har skett. Kommer efterarvingarnas arv beräknas på 19,3% på det sammanlagda giftorättsgodset eller på den sammanlagda behållningen inklusive den enskilda egendomen.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Rätt till efterarv kan beskrivas som en andelsrätt i en framtida förmögenhetsmassa. Den kvotdel som ska utgöra efterarvet bestäms vid den först avlidne makens död. Beräkningen sker genom att vad den efterlevande maken ärver med fri förfoganderätt sätts i relation till den makens hela nettoförmögenhet efter bodelningen och arvet (där ingår även eventuell enskild egendom). När den enskilda maken dör beräknas efterarvet utifrån den sammanlagda behållningen. Kort sagt spelar den enskilda egendomen roll både då kvotdelen beräknas och då efterarvet slutligen skiftas ut.

Lawline RådgivareRådgivare