Kvittning av fordran

Hej. Jag har haft ett sparande hos fundior på ett vanligt sparkonto utan insättningsgaranti på maximala 50000kr. Nu gick företaget tyvärr i konkurs efter en långdragen process. Jag har dock sparande på ca 500 000 hos Akelius sparkonto. Kommer tjäna ca 100 000kr i ränta när jag tar ut dem. Min fråga är därför ifall jag kan kvitta förlusten på 50 000kr iochmed konkursen mot

De ca 100k som jag gör en kapitalvinst på hos Akelius? Tack på förhand! Med vänlig hälsning, Marcus

Lawline svarar

Hej!

För att kvittning ska bli aktuell krävs att det rör sig om ett skuld/fordrings förhållande. Som jag tolkar din fråga så har du två fordringar, den ena i konkursboet (med all säkerhet en oprioriterad sådan) och en fordran i form av vinst hos Akelius. Det finns således inget att kvitta. Att du förmodligen förlorar dina insatta pengar hos konkursboet kan i och för sig ses som att vinsten från Akelius ''täcker upp'', men det är ingen skuld som du kan övervältra på Akelius varav de får kvitta mot din fordran.

Vänligen,

Christopher EscalanteRådgivare