Kvarsittanderätt vid skiljsmässa

Hej, Jag och min make har haft det lite trassligt i äktenskapet ett tag. Vi äger tillsammans ett fritidshus och en bostadsrätt. I dagsläget är dessa två värda ungefär lika mycket. Vi har endast vuxna barn. Nu undrar jag om vi kan skriva ett papper på att jag ska ha kvarsittanderätten på fritidshuset och han på lägenheten? Behövs det någon som bevittnar våra namnteckningar? Är ett sådant papper juridiskt bindande? Ska det registreras hos Skattemyndigheterna? Eller hur ska man annars göra för att jag ska kunna känna mig trygg med att jag får bo kvar i fritidshuset vid en ev. skilsmässa? Vill verkligen inte hamna i en situation då jag måste lösa ut honom med en massa pengar utöver, om han får bostadsrätten. Undrande

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett alternativ för er, särskilt då de två bostäderna är värda undefär lika mycket, är att ni gör vad som kallas för en bodelning under äktenskapet för att se till att du står som ensam ägare till fritidshuset och din man som ensam ägare till bostadsrätten. En bodelning under äktenskapet måste anmälas hos Skatteverket, du kan läsa mer om hur ni går till väga här. Där efter kan ni upprätta ett äktenskapsförord för att på så vis göra bostäderna ni äger till er respektive enskilda egendom. Enskild egendom hålls nämligen utanför den bodelning som sker vid en skiljsmässa och ingår med andra ord inte i makarnas bohag vilket ska delas på hälften. Ett äktenskapsförord ska undertecknas av er båda och sedan registreras hos Skatteverket. Avtalet blir bindande från och med den dag det registrerades. Vill ni ha hjälp med hur det ska formuleras så erbjuder vi på Lawline skräddarsydda avtalsmallar som du kan hitta här på vår hemsida.

Gör ni så som jag beskriver ovan kan du känna dig helt trygg i att du kommer att få bo kvar i fritidshuset utan att behöva köpa ut din make. Ni delar upp en del av er egendom (bostäderna) redan nu så att den delen är klar om ni i framtiden beslutar er för att ta ut skiljsmässa.

Jag hoppas att du känner att du har fått svar på dina frågor!

Lawline RådgivareRådgivare